Læseoplevelser

Velkommen til min blog, der er en blanding af mange emner, men hvis indhold, du kan orientere dig om på emnelisten. Her kan du også klikke dig ind på det, der måtte have din interesse. Vil du vide mere om mig, kan du gå til min hjemmeside: www.hesselholt.com
 

 Skagen 2016

Læsning

 
Undertiden er en læseoplevelse mere end bare det. Noget i retning af en åbenbaring, noget, man slet ikke havde drømt om, eller måske netop drømt om.
Der er langt imellem, at den slags rammer en, også selv om man er en sulten læsehest, der gumler på litteratur hele tiden. Men denne vinter har jeg haft hele to uventede bogrejser, der bevægede sig ind i egne af stor og grum skønhed. Og da jeg nåede til vejs ende, var jeg ikke helt den samme,, som da jeg begyndte på det første kapitel.
Som forfatter kan man ikke andet end tænke: tænk, om jeg kunne skrive sådan.
Skrive, som om Gud fandtes i tastaturet og det blot var et spørgsmål om at ramme de rigtige taster.
Litteratur er selvfølgelig ikke Gud. Men somme tider forledes man alligevel til næsten at tro det. Guddommeligt, det er i al fald et ord, der passer her. ”I begyndelsen var Ordet” – sådan indledes Johannesevangeliet. Ja, og gamle Grundtvig vidste det, og han vidste også, hvor smerteligt, det kunne være at befinde sig så tæt på det sublime. Og så alligevel ikke kunne nå det: ”Når skyggen er ligest, da hulke de små, der stirrer derpå.”
Jeg er ikke så meget for det med at hulke. Der kunne ellers være god grund til det for hovedpersonen i den første af bøgerne. Det er faktisk hele 5 bøger. Men de er slugt på ingen tid. Synes jeg i al fald, og jeg glæder mig til at genlæse dem. Igen og igen.
 

Edward St Aubyn: Patrick Melrose-romanerne

 
Der er tale om 5 romaner, ”Glem det”- ”Dårligt nyt” – ”En smule håb” – Moders mælk” ”Til sidst”. Romanerne skulle være biografiske – det er nu aldrig det interessante ved en bog, synes jeg – om den er biografisk eller ej – Knausgårds “Min Kamp” skulle jo også handle om forfatteren selv, hvilket på ingen måde gør den til en stor læseoplevelse, siger jeg efter at have kæmpet mig igennem den første bog og opgivet de følgende. Kedeligt skrevet og jeg jeg jeg jeg og ikke ret meget andet end jeg og så jeg igen – og sproget – bevares, det fejler ikke noget, men det er ikke stor litteratur.
Melrosebøgerne handler om meget andet. Og er stor litteratur.
Jeg fik lyst til at læse bøgerne, fordi jeg havde nydt Downton Abbey serien. Serien er forfattet af en englænder, der selv hører til den adelige del af overklassen. Og han skulle vel så kende miljøet indefra og derfor kunne give et realistisk billede af det gode gamle engelske aristokrati. Og samtidig et vellignende billede af de ”tjenende” klasser. Downton Abbey er kort sagt det engelske klassesamfund set gennem briller, der glimter af sympati og velvilje.
Mig mindede serien om vores egen Matador. Underholdende på akkurat samme lidt overfladiske måde.
Melrosebøgerne er også skrevet af et medlem af samme engelske overklasse. Derfor læste jeg om end tøvende ( for jeg vidste, at den (også) handlede om vold) den første Melrose-bog og blev jo fanget. Her er et ganske andet billede af overklassen end i D.A. Enhver form for idyl og hygge er borte. Eller måske ikke helt, for den første bog ”Glem det” er set fra en drengs synsvinkel. Ellers havde man sikkert heller ikke kunnet holde ud at læse den til ende. Miljøet er gruopvækkende. Familien Melrose og deres omgangskreds tilhører det engelske aristokrati, og de lever i en verden gennemsyret af dekadence, snobberi og ondskab. Og her vokser drengen Patrick op. Han er hovedpersonen, som man følger i alle 5 romaner. Faderen David er den værste – han er sadist og øver sig flittigt på kone og børn. Det første barn dræber han, og det næste, Patrick, overlever mirakuløst.
Efter den beskrivelse, jeg har givet ovenfor, tror jeg, at de fleste har alt andet end lyst til at læse de bøger. De må jo være forfærdelige. Det er de også, og så alligevel fantastiske – som sagt. Og det skyldes jo flere ting. For det første er der humoren. Man griner højt. Det er bedre end at hulke. Og desuden: I den første bog får man alt sanset gennem et barn, som ikke helt forstår, hvad der sker, og som ikke kan bære, at det sker, og derfor fortrænger og digter om, og så føres læseren (gudskelov) også på vildspor.
Jeg vil ikke fortsætte handlingsreferatet – læs den selv.
Jeg vil skrive et par citater, der belyser miljøet, som drengen vokser op i. Men det følgende citat er fra bogens slutning, for det er nemlig først her, det går op for Patrick, hvad der egentlig foregik i hans barndom. Hans mor er død nu, og sorgprocessen efterfølges af en krise: en slags bevidsthedsgørelse, der også er en frisættelse af Patrick, så man på sidste linje er ret sikker på, at han faktisk får et godt liv. Med en sympatisk familie. Hans egen nemlig: kone (måske) og to børn ( helt sikkert).
Citat fra side 371 i Til Sidst: ( Patrick kommer fra sin mors begravelse. I bilen genoplever han nogle af de fortrængte oplevelser i barndommen)
Hans (Patricks) krop var en kirkegård fuld af begravede følelser, og de symptomer, den udviste, klumpede sig sammen omkring en bestemt grundlæggende rædsel, på samme måde som den gruppe kirkegårde, de lige var kørt forbi, klumpede sig sammen omkring Themsen. ( Citat slut)
( Citat): Han huskede den gang, han tre år gammel stod ved kanten af swimmingpoolen i Frankrig og kiggede på vandet med ængstelig længsel og ønskede, at han kunne svømme. Pludselig mærkede han, at han blev løftet i vejret og smidt højt op i luften. I rædslens slowmotion, hvor den masse af indtryk, den panikslagne bevidsthed registrerer, fortætter tiden, brugte han al den vantro og rædsel, der strømmede gennem hans sprællende krop, til at holde sig på afstand af den dødbringende væske, han så tit var blevet advaret mod at falde i ved et uheld, men straks efter styrtede han ned i druknebassinet, sparkede og slog om sig i det tynde vand, indtil han til sidst kom op til overfladen og trak lidt luft ind, før han igen sank. Han kæmpede for livet i et kaos af spjætten og gylpen – sommetider slugte han luft, sommetider vand – indtil det omsider lykkedes kam at få fat i bassinets ru stenkant med fingrene, og han begyndte at hulke så stille som muligt. Han undertrykte sin fortvivlelse, fordi han vidste, at hans far ville gøre noget meget voldsomt og ubehageligt, hvis han lavede for meget støj.
David sad med solbriller på og ryggen til Patrick og røg en cigar med en gullig sky af pastis foran sig på bordet, mens han priste sine egne opdragelsesmetoder over for Nicolas Pratt: stimulering af overlevelsesinstinktet, udvikling af uafhængighed, modvægt til moderlig pylren; alt i alt var fordelene så indlysende, at kun hobens dumhed og fejhed kunne forklare, hvorfor ikke alle treårige blev smidt ned i den dybe ende af en swimmingpool, inden de havde lært at svømme ….(citat slut)
Citat side 374:
Patrick fik kvalme af at måtte opgradere sin fars grusomhed til kategorien ”drabsforsøg”, men mærkede en endnu større modvilje mod at give afkald på det syn, han som barn havde på sin mor som medoffer for Davids rasende ondskab. Den dybere sandhed, at han havde været er redskab i dine forældres sadomasochistiske forhold, havde han ikke kunnet rumme før nu. Han havde klamret sig til den sølle trøst, det var at tro, at hans mor var en kærlig kvinde, der havde kæmpet for at opfylde hans behov, frem for at indrømme, at hun havde inddraget ham i sin egen trang til at blive ydmyget. ( citat slut).
Her kommer til sidst et citat fra Moders Mælk side 192. Familien ( Patrick, konen Mary og to sønner) er i New York, og det første de oplever er amerikansk fast food på en restaurant, hvor drengene får en pizza, de synes ligner og smager som en ble.
(Citat): ”Jeg er ked af det med Venus Pizza,” sagde hans far. ”Efter det og efter at have købt ind i Carnegie Foods og set et par timer af det her kriminelt dårlige kabel-TV, er jeg nået frem til, at det måske er bedst, hvis vi faster, mens vi er her. Industrielt landbrug ender ikke på slagteriet, det ender i vores blodårer, når Henry Fors madmissiler er blevet slynget ud af burene og ind i munden på os og har opløst deres væksthormoner og genmodificerede foder i vores stadig mere skrantende kroppe. Selv når maden ikke er ”fast”, kommer regningen prompte og sender de dovne ædedolke tilbage til gader fyldt med tilbud om snacks. Når alt kommer til alt, befinder vi os på det samme transportbånd som de plukkede, elektrisk henrettede kyllinger.” ( citat slut.)
Den næste bog, jeg vil omtale er mildest talt i en helt anden kategori – emnemæssigt og sprogligt. Men ligeså fremragende efter min mening. Det er Mailynne Robinsoms Gilead.

Marilynne Robinson: Gilead

Denne roman er skrevet som et langt brev fra en dødende far til sin søn. Ideen er ikke særlig original, men det er bogen. Den handler, og nu lyder det jo igen trivielt, om kærlighed og godhed..
Hovedpersonen er en gammel præst, der i sin alderdom har giftet sig med en ung kone, og de har sammen en lille søn. Det er til ham, præsten skriver.
Mens David i Melrosebøgerne var et billede af den totale ondskab, så er billedet af den gamle præst det modsatte. Han er den totale godhed.
Dostojevskij skrev “Idioten” om det totalt gode menneske. Og det har været en svær bog for ham at skrive, for det er næsten umuligt at gøre det troværdigt og interessant – intet er så kedeligt (litterært) som et godt menneske. For godhed, helt ærlig! Nej, lad os se de onde drifter i fuld udfoldelse, så har vi spænding, og der vil ske en masse dramatisk.
Det lykkes Robinson at skabe det gode menneske uden at snuble over banalitet og sentimentalitet og uærlighed.
Måske fordi spændingen mellem godt og ondt, der driver alle litterære mesterværker også er drivkraften her. Vi oplever grusomheden i borgerkrigen, vi oplever fattigdom og anden armod og naturens piskesmæld rammer de uskyldige. Der er nok af ondskab i bogen.
Det er i romanen en modperson til præsten: naboens søn Jack. Han er en slags omvendt spejlbillede af præsten ( de hedder også det samme) Jack handler ondt.  Præsten kan bogen igennem ikke forsone sig med Jack. Han afskyer ham, indtil et bestemt punkt, hvor romanen vender, og præsten begynder at forstå det “syndige” menneske.
Det hele er med.
Man oplever også en stærkere og smukkere tro på Gud end i nogen bog, jeg har læst. Manden er jo også præst.
Her et citat fra en prædiken: Den handler om Abraham
(Citat side 117) ”Jeg begyndte med at påpege ligheden mellem historien om Hagar og Ismael, der bliver sendt ud i ørkenen, og Abraham der begiver sig af sted med Isak for, som han tror, at ofte ham. Min pointe var, at Abraham i virkeligheden bliver pålagt at ofre begge sine sønner, og at Herren i begge tilfælde sender engle, der i det kritiske øjeblik griber ind for at redde barnet. I begge historier spiller Abrahams ekstremt høje alder en vigtig rolle, ikke kun fordi han næppe kan håbe på flere børn, eller fordi børn i alderdommen er usigeligt dyrebare, men også fordi enhver far, og i særdeleshed en gammel far, i sidste ende må overgive sit barn til ødet og stole på Guds forsyn. Det kan næsten virke som en grusomhed for den ene generation at avle en ny, når forældre kun kan sikre deres børn så lidt, og selv under de bedste omstændigheder kan give dem så lidt sikkerhed. Det kræver stor tillid at give sit barn fra sig, det kræver, at man stoler på, at Gud respekterer forældrenes kærlighed til drengen, og at han forsikrer dem om, at der virkelig er engle i ødet.”
 
Et af de smukkeste steder i bogen er der, hvor det går op for præsten, at hans følelser for Jack vender. Der, hvor han ved, at Jack ikke selv er skyldig. At han lider under sin egen ondskab. Jeg vil citere et par steder. Her, hvor Jack nærmest flygter fra sin fars dødsleje, selv om dennes højeste ønske er at hans (den fortabte) søn skal være hos ham i den sidste time.
(Citat side 216): Jack er på banegården på vej væk. Præsten når lige at få fat i ham.
”Så standsede han op og så på mig. ”Du ved godt, at jeg nu igen gør det værst tænkelige,” sagde han. ”Fordi jeg rejser. Glory (=hans søster) tilgiver mig aldrig. ”Det er dråben”, siger hun. ”Du kunne simpelthen ikke finde på noget værre.” Han smilede, men der var ren frygt i hans øjne, en slags forfærdelse, og hvorfor ikke? Det var jo også forfærdeligt, det han gjorde her, når han ville lade sin far dø uden ham. Det var den slags kun hans far kunne tilgive ham.”(Citat slut)
Lidt senere på siden:
(Citat) “Jeg vidste ikke, hvad jeg nu skulle sige, men jeg ville heller ikke gå fra ham, og under alle omstændigheder var jeg nødt til at sætte mig ved siden af ham på bænken på grund af mit hjerte. Der sad vi så. ”Hvis du vil tage imod et par dollars,” sagde jeg, ”så vil du gøre mig en tjeneste.”
Han lo, ”Det kan jeg nok godt se mig i stand til, ” sagde han.
Jeg gav ham fyrre dollars, og han beholdt de tyve og gav mig tyve tilbage. Vi sad en tid.
”I virkeligheden vil jeg gerne, ja, velsigne dig,”, sagde jeg så.
Han trak på skuldrene. ”Hvad ville det indebære?”
”Tja, som jeg ser på det, ville det indebære at jeg lægger min hånd på dit hoved og beder Gud om at være med dig. Men hvis det er for pinligt – ” Der var et par folk på gaden.
”Nej, nej,” sagde han. ”Det gør ingenting.” Og han tog sin hat af og anbragte den på knæene og lukkede øjnene og bøjede hovedet, støttede det nærmet mod min hånd, og jeg velsignede ham af al min magt, hvor den så består, idet jeg selvfølgelig lyste velsignelsen fra Fjerde Mosebog  ”Herren lade sit ansigt lyse over dig og være dig nådig, Herren løfte sit åsyn på dig og give dig fred!” Smukkere kan det ikke tænkes, eller udtrykkes klarere eller mere rammende, for den sags skyld. Da han hverken åbnede øjnene eller løftede hovedet, sagde jeg: ”Herre velsign John Ames Boughton, denne højtelskede søn og bror og ægtemand og far.” Så rettede han sig op også på mig, som om han vågnede fra en drøm.
”Tak, hr. Pastor,” sagde han, og hans tonefald fik mig til at tro, at det for ham måske tog sig ud, som om jeg med vilje havde nævnt alt det, som han ikke længere var, selv om det var det, jeg mindst af alt tænkte på, ja, det fuldstændig modsatte af min hensigt. Men jeg sagde, at det var en ære at velsigne ham. Og det var også fuldkommen sandt. Sandt at sige ville jeg læse teologi og blive ordineret og tilbagelægge alle de mellemliggende år bare ofr at opleve dette ene øjeblik. Han mønstrede mig, som han har for vane.  Så kom bussen. ”Vi elsker dig alle sammen, ved du, sagde jeg, og han lo. ”I er de rene engle,” sagde han. Han standsede på trinnet og lettede på hatten, og så var han borte. Gud velsigne ham.
 
David i Melrosebøgerne og Jack i Gilead er fælles om en ting: de handler ondt, de gør onde gerninger. Og begge bøger slutter med, at hovedpersonen tilgiver dem alt det slemme, de har forvoldt deres medmennesker.
Det er stærke sager.
Patrick indser, at den, der har lidt mest er David. Og præsten indser, at den, der har lidt mest, er Jack ( kaldes Jack i bogen, men er døbt John).
Hos begge vinder ømheden for det svage menneske over hadet til det onde menneske.
Jeg vil slutte med et citat fra Melrosebøgernes sidste side, hvor Patrick i tankerne har været igennem sin barndom og genoplevet, eller måske for første gang virkelig oplevet omfanget af de mange svigt.
(citat side 434): ”Trods alt var han ikke et spædbarn, men en voksen mand, der oplevede spædbarnets kaos vælde op i sin bevidsthed. Idet medfølelsen voksede, kom han til at betragte sig selv på lige fod med sine formodede plageånder, så sine forældre, der syntes at være grunden til hans lidelse, som ulykkelige børn med egne forældre, der syntes at være grunden til deres lidelse: Der var ingen at klandre, alle havde brug for hjælp, og de, der tilsyneladende bar mest skyld, var dem, der havde mest brug for hjælp.
 

Kronik i Amtsavisen lørdag d.30/1 2016

Velkommen til min blog, der er en blanding af mange emner, men hvis indhold, du kan orientere dig på emnelisten. Her kan du også klikke dig ind på det, der måtte have din interesse. Vil du vide mere om mig, kan du gå til min hjemmeside: www.hesselholt.com

Skagen Bibliotek 2015

Billedet er taget af Lars Rasborg

For at læse artiklen skal du klikke med musen, indtil den når en læselig størrelse.

Tanker i anledning af en mindedag

Støvring 1999

Randers 2015

NOGLE TANKER I ANLEDNING AF EN MINDEDAG
I går var det 71 års dagen for koncentrationslejren Auschwitz’ befrielse. Hvilken befrielse!?
 
Primo Levi har beskrevet den i bogen: ”Hvis dette er et menneske” – og det er langt fra at være en fortælling om en befrielse. Lejren blev åbnet, ja, men ingen stod parat til at modtage for de forpinte skeletmennesker, der nu blev ”befriede” – ( nu ser vi bort fra “de hvide busser”, som var et skandinavisk fænomen) Nej, de fleste blev tværtimod overladt til sig selv, og mange af dem til en trøstesløs og lang vandring efter et sted, de kunne være. De var prisgivet flygtningens udsigtsløse liv.
Selv kom Levi først hjem efter endeløse måneder på flugt. Ingen steder var de velkomne. Man skal huske, at antisemitismen ikke forsvandt med et pennestrøg, selv om krigen hørte op. Mange af Levis medfanger omkom på flugten af sult, kulde og udmattelse, og andre (som Levi selv) forvandt aldrig den skade, de havde lidt. De begik selvmord, da de omsider nåede ”hjem”, hvor modtagelsen sjældent var hjertelig. Primo Levi fik dog skrevet tre bøger, inden han tog sit eget liv, og de vidner i dag om det, alle helst vil glemme: at vi mennesker under en tynd fernis af civilisation og humanitet stadig er brutale bæster.
Befrielsen blev kort sat en lang række rædselsår, der fulgte efter en lang række af rædselsår.
I tiden efter fik verden kun få vidnesbyrd om livet i lejrene. Mest var det billeder og enkelte skrifter. Sjældent mundtlige vidnesbyrd, for de overlevende talte helst ikke om det, de ikke kunne leve med, at de havde set og hørt.
Jeg havde en kollega, der ligesom jeg var lærer i fransk, og vi havde været sammen på kursus og været censorer for hinanden. Hun hed Arlette Levy Andersen, og jeg troede, at jeg vidste, hvem hun var, men det gjorde jeg ikke. Jeg anede ikke, at hun havde været i Auschwitz som ganske ung. Det gjorde de færreste, ikke engang hendes nærmeste familie. Den sorg var for stor. Den bar hun i tavshed. Indtil en dag for nogle år siden. Hun var blevet gammel, og nu begyndte hun først tøvende, men efterhånden mere og mere flydende at fortælle. Hun tog ud på gymnasier og fortalte. Og det blev også til en bog. ”Pigen fra Auschwitz”.
Pigen fra Auschwitz
Og sådan er der heldigvis mange, der de senere år har åbnet de sår, der ellers måske næsten var lægte, og som har fortalt så stærkt om det, de oplevede i kz-lejrene, at jeg håber, det vil få nye generationer til at forstå.
Nej, ikke forstå. Det er noget man ikke kan forstå. Men man kan vide det.
Vi SKAL vide det. Vi skal vide, at vi mennesker er i stand til at opføre os som svin. ”Hvis dette er et menneske.” – Ja, men det var det jo. Det var et menneske, der torterede og dræbte.
I de her dage er der kommet en dansk oversættelse af historikeren Gideon Greifs bog: ”Vi græd uden tårer.” Den har jeg ikke læst, men jeg ved, at den indholdsmæssigt ligger tæt på Levis bog, dog med den forskel, at Levi kom til Auschwitz som ung mand og selv gennemlevede alle rædslerne, mens Greifs bog er bygget på samtaler med fanger, der arbejdede med det mest modbydelige af alt tænkeligt – det var nemlig dem, der førte medfangerne til gasovnene og bagefter sørgede for cremering af ligene. Ja, bare det at sidde her og skrive det, får mig til at ryste på hånden.
Det er vild fiktion, kan jeg ikke lade være med at tænke. Det kan ikke være rigtigt, for så megen ondskab kan ikke tænkes i virkeligheden.
Faktisk er der store grupper overalt i verden, som fornægter holocaust.
Men det var virkelighed engang. Jeg har selv været i Auschwitz som besøgende på det museet der nu findes der.

Auschwitz. Foto fra 1991

Så onde har vi virkelig været engang. Så onde er vi stadigvæk. Så onde bliver vi ved med at være.
Nu skriver jeg VI.
Det var almindelige mennesker, der forfulgte jøderne. De havde almindelige liv. Almindelige hverdage med almindelige familier. Man kunne ikke se på dem, at de var onde. De betragtede ikke sig selv som onde. Deres venner og familier og landsmænd betragtede dem heller ikke som onde. Mange syntes, at de gjorde noget godt: Sørgede for, at de forkerte mennesker  – de onde jøder, de livsuduelige svæklinge, de dovne zigøjnere og flere andre uønskede grupper – forsvandt, så livet kunne leves af de rigtige. Smukt og uden pletter.
Hitler kaldte det ”die Entlösung”.
Det kunne vi aldrig gøre.
Jo, det kunne vi godt.
Hvis vi fik pisket en stemning op.
Hvis vi bliver overbevist om, at nogle bestemte mennesker er skadelige for vi andre.
Hvis vi begynder at synes, at vi er nødt til at stramme op – sørge for, at de ikke har det så godt, de uønskede, dem, der truer os. For de er jo helt forkerte, det kan vi godt blive enige om: de voldtager både kvinder og ytringsfriheden – og så er de terrorister.
De er ikke humane og rigtige som os.
Hvis de fik (=tog) magten her hos os, så er det færdig med os. Så har vi ingen velfærdsstat mere. Så mister vi friheden. Så mister vi alt, hvad vi har kært. Hør selv!
Jo, det er skam grund nok til, at vi skal være forskrækkede og glæde os over, at der er nogen, som vil stramme (g)rebet. At der så også er nogen, der bliver kvalt i det (g)reb, det kan vi da ikke gøre for.
Det er jo ikke os, der gør det.
De oversvømmer os, og er det ikke kloakvand, vi lugter?  – måske er de i virkeligheden rotter. Vi må passe på. Vi må stamme op. Vi må lukke øjnene for det, vi ikke vil se, og spærre dem op, så vi ser truslen.
Og vi kan slet ikke tillade os den luksus at tænke som kristne mennesker.  Kristendommen er direkte skadelig. Blødsødenhed og øllebrødsbarmhjertighed.
Den slags må vi overlade til GUD.
————————————————————————————————————-
ISLAMOFOBI OG ANTISEMITISME: to hæslige ansigter, der er begyndt at fylde alt for meget i alt for mange bevidstheder.
Jøderne er bange. Muslimerne er bange.
Det er nu, vi må holde fast i, at ingen kan defineres ud fra en gruppe: jøder er mennesker, muslimer er mennesker.
Hvad var det gamle Grundtvig sagde? : menneske først, kristen siden.
Det gælder også for de andre trossamfunds medlemmer: menneske først, jøde siden – menneske først, muslim siden.
——————————————————————————————————————–

En film – og nogle tanker

Støvring Bibliotek 1999

Skagen Bibliotek 2015

Hermed et indlæg, som egentlig ligger i forlængelse af det foregående, idet det også handler om demens.
Jeg så forleden den danske film ”nøgle, hus, spejl” af Michael Noer og med Githa Nørby og Sven Wollter i hovedrollerne. Hun var som altid suveræn, og når jeg alligevel sad med en fornemmelse af, at filmen ikke var vellykket, så skyldes det ikke skuespilpræstationerne og ikke drejebogen. Handlingen var OK. I al sin enkelthed var det denne:
Lilli er sammen med sin mand kommet på plejehjem. Han er lam efter en hjerneblødning og hun trives ikke. Så forelsker hun sig i en anden beboer, og han i hende. Hun liver op. Den historie er smukt fortalt. Lilli er begyndende dement og bryder sammen, da det går op for hende, at hun er syg. Filmen ender med, at de to gamle finder sammen på trods. En dejlig historie, synes jeg – jeg har næsten den samme i en af mine noveller: ”Kærlighed”, som står i ”Skyggelys”.
Nej, det, der gør filmen næsten ubærlig at se på, er kameraets insisteren på nærbilledoptagelser, sådan at man næsten hele tiden trækkes helt tæt på ansigterne, navnlig på Lillis ansigt. Det er der jo en ide i: Man tvinges ind i den syges fortvivlelse. Og fint nok, at man kan føle med hende, men det kunne gøres på en anden og knap så brutal måde. Film er i forvejen en medie, der virker voldsomt i forhold til andre former for fiktion – og her kommer man ublufærdigt tæt på den demente kvindes gamle, forgræmmede og med vilje synes jeg, forgrimmede ansigt, så tæt, at man kan tælle hvert hår på hagen og hver rynke i ansigtet og hvert et fejlanbragt sminkestænk. Det er i sandhed uskønt. Og gamle rynkede ansigter er ellers efter min mening i sig selv smukke. Men her forvrænges ansigtet med vilje og det ville gøre filmen til en bedre oplevelse, hvis det ikke havde været sådan.
En uvildig filmanmelder kunne jo sagtens regne det, jeg her kritiserer for en kvalitet ved filmen. Og måske er det bare mig, der er sart. Men da vi gik ud, kiggede jeg på medseerne omkring mig, og de så alle knugede og forgræmmede ud. Der var jo selvfølgelig heller ikke rigtig noget at grine af.
Slutningen, hvor de to gamle finder sammen i øm forening kommer efter min mening til at virke påklistret og utroværdigt. Nej, jeg synes ikke, det var en god film.

De mens = ude af sind – men ikke ude af sig selv

Støvring Bibliotek 1999

Skagen Bibliotek 2015

 
 
Gymnasielærer Mads Strarup skriver i Kristelig Dagblad d. 18. december 2015 en kronik om sin mor: Jeg har nu besøgt min mor for sidste gang”. Moren døde af alzheimer.
Jeg læste kronikken ret omhyggeligt, som jeg altid gør, når emnet er demens. Blev dog hurtigt klar over, at det ikke handlede om sygdommen, men om Mads Strarup og hans liv. Ved at fortælle om morens sygdom og sin egen reaktion på den, finder han ud af, at man kan skrive sig ud af ulykker og ind i glæden. (citat):
…”påmindelse til mig selv om at skrive, når livets omstændigheder rammer én. Skrive, når jorden skælver, men også når træerne vokser ind i himlen.”
Hans mors sygdom var (selvfølgelig) en ulykke for ham og ved at skrive om det, skriver han sig ud af ubehaget, fanger det og gør det til tekst, noget, man kan forholde sig til. (citat:) skrive for at indkapsle nuet og bevare en flig af det … som et snapshot af noget, der allerede nu har transformeret sig til datid.”
Godt nok. Han vil efter den indsigt sikkert skrive meget mere om sig selv og sit liv. Og få meget ud af det. Men vi andre vil få knap så meget ud af at læse om det.
Han skriver ikke meget om sin mors sygdom, han skriver i det hele taget ikke meget om sin mor. Han bestemte nemlig med sig selv, at han ville indskrænke sine besøg på plejehjemmet til et minimum, så han har ikke fulgt hende ind i demensforløbet..
JEG HAR IKKE besøgt hende meget i den tid, hun har boet på plejehjemmet – og nu hvor hun ligger på sit yderste er der ingen vej tilbage for den beslutning. Det var sådan, de sidste år af min mors og min fælles tilværelse her på planeten blev – og jeg fortryder det ikke. Det er ikke en hård eller for den sags skyld nedvurderende kommentar, men bare min måde at håndtere en situation og en omstændighed, som selv mine nærmeste venner har haft problemer med at forstå voldsomheden og dimensionerne af.”
Hvor er det synd! Og hvor er det almindeligt! Og hvor ville jeg ønske, at det kunne være anderledes! Den opfattelse, at man skal skære de syge væk, som man skærer en kræftknude væk, er kronikøren desværre ikke ene om. Jeg siger desværre, for ALDRIG har mennesker haft så meget brug for at mærke deres nærmestes kærlighed, som når de rammes af en sindslidelse. Og ALDRIG får de så lidt kærlighed, som når de rammes af en sindslidelse.
Det gælder alzheimer og det gælder alle andre sindslidelser. Jeg ved en smule om de ting: har selv haft en svær depression, og det var både skamfuldt og noget man undgik at snakke om. Og jeg har haft en kræftlidelse, og det kunne man snakke om, og fra alle sider strømmede det ind med sympati og medleven.
Og jeg har haft demenslidende i min nærmeste familie. Min mor havde alzheimer og min bror en vasculær demens efter en hjerteblødning. Og selvfølgelig var det hårdt at være pårørende, og selvfølgelig havde man somme tider lyst til at løbe skrigende væk. Smerteligt at se dem, man elskede så højt, blive så invaliderede. Sådan en fortvivlelsens dag sagde jeg til min brors læge: ”Jeg ønsker bare, at han snart vil dø.” Der blev en lang pause, så sagde lægen: ”Tænker du nu på dig selv eller på din bror.” Jeg måtte med skam indrømme, at jeg tænkte på mig selv. ”Ja, for din bror er glad for at være i live,”  sagde han. Og det vidste jeg jo godt. Især var han glad, når vi kom. Så lyste han ligefrem af glæde. Og lidt efter lidt kom en samtale i gang, som ikke som i gamle dage handlede om litteratur eller historie eller noget andet kulturelt eller politisk, men om det daglige liv omkring ham. Og især om kærlighed. Evnen til at holde af havde, han jo ikke mistet.
Med min mor var det ligesådan. Hun glemte til sidst, hvem jeg var, men hun lyste op, når jeg kom, og jeg nåede ind til hende hver eneste gang, og vi snakkede – hun havde ikke altid de rigtige ord, men hun forstod, at vi var midt i en dejlig samtale, der handlede om livet lige her og nu. Og især om kærlighed. Evnen til at føle, havde hun jo ikke mistet, og selv om hun ikke mere forstod, at jeg var hendes barn, så forstod hun, at jeg var en, der holdt af hende. Og det gjorde hende glad og tryg.
Jeg vil ikke skrive mere om det. Interesserede vil kunne finde stof andre steder på bloggen under kategorien ”demens”. De vil også kunne finde min bog om min mor på biblioteket: Skyggelys”.

 

Engle tegnet af Cecilia og Alexander julen 2015

Støvring 1999

Skagen Bibliotek 2015

Det er længe siden, der har været indlæg om engle på bloggen. Tobias og englen hviler på min indre harddisk – engang i mellem flyver en tanke ned på papiret – ja, jeg bruger papir til tanker. Og der tegner sig måske et skarpere billede af, hvordan den lille roman bliver. Foreløbig er den så absolut på fosterstadiet.
Men i juleferien bad jeg to af mine børnebørn tegne enten en engel eller en djævel. Og pigen tegnede sært nok en engel og drengen en djævel. Cecilia er 12 år og Alexander 9 år.
Cecilias engel:

 


 
Alex’ djævel:

 
Jeg fortalte dem den gamle historie om kampen mellem den gode Gud og hans onde engel Lucifer, der endte med en drabelig kamp, hvori Lucifer ( Satan, Djævelen – kært barn har mange navne) til sidst styrtedes i dybet og endte i Helvede. Hvordan han gik fra at være Guds Engel til Hells Angel. Den senere tegnede de også.
 
Alex’ version
 

Cecilias version:

 
 
 
 

Ung smerte



Kristelig Dagblad havde i går og i dag artikler om unges desværre alt for heldige forsøg på at skade sig selv. Det er ikke en rigtig nyhed for mig. Jeg var i mere end 20 år gymnasielærer og ofte valgt til klasselærer, selv om det hed noget andet dengang, og jeg har af og til hørt på unge, som var fortvivlede og ikke lige havde nogen at fortælle om det til. Og som mishandlede sig selv. Men det var en sjældenhed dengang, og jeg forstod det ikke. Husker f.eks. en unge pige, som var bange for at blive for tyk, og som sultede sig og nærmest lignede et skelet til sidst. Hun var tvilling og søsteren, der var mere robust, var rund og glad. Husker en anden pige, som skar i sig selv. Det skammede hun sig over. Det snakkede vi om.
Jeg havde min tavshedspligt og fortalte det aldrig videre. Der var også en dreng, som kom til mig med et alvorligt problem: han var bøsse, og det måtte far ikke vide – men han handlede ganske anderledes end pigerne. Han flyttede hjemmefra og tog tappert hul på sit eget nye liv. Det gør piger sjældnere – de bliver og lider og flytter altså lidelsen fra noget psykisk til noget fysisk. Noget der er til at bære og til at røre ved og endda, kan jeg nu læse i de seneste aviser, sejt at fotografere og lægge på nettet med det resultat, at andre piger med skrøbelige sind finder på at gøre det samme – sulte sig, skære i sig, brænde sig.
Men da jeg holdt op som lærer, gjorde jeg det så alligevel. Spredte budskabet. Det måtte ud, for det er vigtigt, men naturligvis udleverede jeg ingen af de unge personligt. Det blev i form af noveller, der handler om unge, der skader sig selv. Novellerne findes i samlingen Mellemlandet. Herunder kopierer jeg to af dem – og de er altså “gamle” men desværre endnu mere aktuelle end da jeg skrev dem.
Hvorfor underkaster unge sig smerte? Det er, fordi det gør ondt i sindet. Og de ikke mere kan holde det ud. Det lyder som et paradoks og er det jo også – med ondt skal ondt fordrives, tænker de unge, og går med lukkede øjne ind i en blindgyde. De giver sig ulykken i vold, og den kan så risikere at holde dem fast i det meste af ungdommen og måske ødelægge resten af deres liv.
Og forældrene er kun sjældent opmærksomme på fænomenet, og når og hvis de bliver det, er de ofte magtesløse.
Psykolog Lotte Rubæk udtaler i Kristelig Dagblad d.29 december bl.a. følgende:
Den selvskadende adfærd har rod i noget dybere og mere grundlæggende. Den er udtryk for en smerte hos et voksende antal unge, der føler sig pressede, utilstrækkelige og afmægtige. Deres smerte har så fået et udtryk i form af selvskadende adfærd, og den adfærd er uden tvivl blevet hurtigere og bredere udbredt via de sociale medier.”
Psykolog Bo Møhl mener, at den voksende selvskadning er en slags epidemi. Han skriver:( Kristelig Dagblad .28 december):
“Den her adfærd har udviklet sig til en regulær og smitsom epidemi, som har udviklet sig eksplosivt, fordi den i bogstaveligste forstand er gået viralt via nettet. Det enorme præstationspres, der hviler på de unge i dag mangedobles og forstørres på de sociale medier, og så smitter de hinanden.” 
Han har udgivet bogen: “Selvskade – psykologi og behandling.”
En ung pige ( Anna) skriver i Kristelig Dagblad 30/12 følgende: “Det giver en øjeblikkelig følelse af velvære, måske lykke, at skære i sig selv. Det er en form for fix.”  Anne er 13 år, da hun starter sin cut-karriere.

 I samme avis, står der, at 32% af alle unge mellem 18-25 år har skadet sig selv med vilje. Sådan var det garanteret ikke for 20 år siden, da jeg var lærer. Sådan er det i dag, og det er en eksplosiv udvikling, som vi ikke kan være ligeglade med.

Det er svært at finde en gyldig forklaring på, hvorfor det er blevet så alt for almindeligt at gøre sig selv fortræd. En af forklaringerne kan jo læses her ovenfor, men personligt, tror jeg det er langt dybere. Jeg mener, at de gamle værdier er borte og betydningsløse for de nye generationer. Her har solidaritet, medfølelse og tro mistet sit værd. Det drejer sig om “mig” i stedet for “os” – og selv Gud er skiftet ud med “mig”. Det er meget at skulle bære for en ung.
Og religionen gav i det mindste børn og unge en viden om lidelsen, som et grundvilkår. Det er faktisk et af hovedpunkterne i kristendommen, at lidelsen ikke er til at komme udenom, men at der er en Gud, der går med en ind i lidelsen og gør den tålelig og også giver en slags løfte om, at det bliver anderledes. At der er et lys, som er væk lige nu, men som vil tændes igen. Altså, det går nok, for du er ikke alene.
De unge i dag er så hjerteskærende alene.
De har ingen Gud og deres forældre/voksne er fortravlede og materialistiske til fingerspidserne og giver dem ingen åndelige værdier at leve på. Det handler om mad, tøj, ting og rejser.
Det kan man ikke leve af.
Og lidelsen bliver den enkelte unges EGET PROJEKT – det er simpelthen for hårdt. Det er en alt for voldsom byrde, der lægges på børnene og de unge, når man trækker DEN FÆLLES FORTÆLLING OM LIDELSE væk under fødderne på dem.
Klart at de vælter.
Det var min mening, og den er måske helt forkert. Sikkert har du en bedre – og jeg tror, at der er et bredt spektrum af forskellige forklaringer på, at en stor del af de unge kuldsejler på livets allerførste og vigtigste sejlads.
Nu vil jeg herunder trykke novellerne fra MELLEMLANDET:

Billedet herunder er tegnet af Mette Hesselholt Henne Hansen, da hun var omkring 5 år.
 

 CUT OG GODT

 
”Altså, du skal ikke lade ham røre dig med en lillefinger. Når du først har sagt ja, så … ”
”Sagt ja?”
”Så er det for sent.”
”Jeg siger jo bare, at han har spurgt, om jeg vil med ham ud i aften.”
”Ja, og det ser jeg meget nødig. Det ved du.”
Det ved hun. Mor ser meget nødig, at hun gør noget som helst. Andet end lige at vaske op og gøre rent selvfølgelig og lave sine lektier. Og ellers gå i ét med luften. Hun skal frem for alt være stille. Mor har det ikke godt for tiden. Så er hun det. Stille. Og mor får det bedre. Tror hun da.
Men nu har Alan altså spurgt, om hun vil med i aften. Med? Jamen, hvorhen? Ja, altså … ingen steder … bare sådan hænge ud, hun ved nok. Gider hun ikke det?
Det gider hun måske godt. Hun ved ikke rigtig … det der med at hænge ud. Det har hun ikke prøvet før. Slet ikke med drenge. Men heller ikke rigtig med piger. De er så mærkelige alle dem hun kender. Og de kan vist ikke lide hende. Det synes hun, hun kan mærke, sådan som de glor på hende og hvisker til hinanden, hvis hun kommer forbi. Eller slet ikke kan se hende. Selv om de ikke siger noget højt. De siger slet ingenting. Til hende altså.
Så var det, hun spurgte mor. Hun kunne lige så godt have spurgt en sur karklud.
”Det siger jeg dig altså, Helle,” sagde mor, og der svømmede is i stemmen. ”Hvis du lader dig lokke og går med til at kysse på et mandfolk, så er du fandme da nødt til at gå hele vejen. Og så er der ingen vej tilbage, det siger jeg dig rent ud. Og jeg ved, hvad jeg snakker om. Bare så du ved det!”
Mor lignede en, der lige havde tygget sig igennem en mundfuld regnorme og var nær ved at kvæles.
Helle spurgte ikke om mere. Punktum finale. Samtalen slut. Hvis man kunne kalde den det. Samtale, det er noget, man har med læreren, når man får karakter.
Dum. Hvem? Mor?
Ja.
Og Alan og hende selv.
Mest hende selv.
Men i aften vil hun i al fald gå ud med Alan. Måske vil de andre synes bedre om hende, hvis hun går ud med en dreng. Det gør de alle sammen. Med forskellige.
Det er det, man gør.
Hun har grædt hele natten.
Alan. Fuck Alan. Det svin. Men det vil hun ikke tænke på.
Det er også godt at græde igennem, så det ligefrem siler ud af øjnene og næsen, og alt bliver pladret til under hende, og den hårde knude indeni blødes op og tudes ud.  Fedt og ulækkert på en gang.
Og mor hørte det jo. Det sørgede Helle for. Hun lod døren stå på klem. Så kunne hun ikke undgå det.
Og hun kom da også ind og satte sig så forsigtigt på sengekanten, så man skulle tro, hun var bange for, at den ville brase sammen under hende. Så sad hun der i lang tid med armene over kors og helt rank, som havde hun en pind i ryggen, og afstanden mellem dem voksede støt, mens tiden sneglede sig af sted. Der var forfærdelig langt ned til Helle, og mor forsøgte da heller ikke at nå hende. Det var, som om hun sad og omfavnede sig selv.
”Jeg sagde det jo til dig,” prøvede hun endelig at trøste.
Helle græd lidt højere, og mor rørte uroligt på sig, men kunne stadig ikke nå hende med så meget som en lillefinger.
”Men så kan du også flytte hjem til far,” fyrede hun pludselig af. Som et pletskud fra en softgun. Og Helle holdt straks op med at græde, og en klam stilhed lagde sig lammende over dem, indtil det blev for meget, og Helle satte sig op og gloede på mor, der så lige ind i væggen bag hende.
”Hvad sagde du?”
”Du har for pokker en far, ikke?”
”Far?”
”Ja.”
”Jamen … mor …”
”Ja, det bliver du altså nødt til. Du kan ikke forlange, at jeg skal stå model til hvad som helst. Vel?”
Så sagde hun ikke mere. Det kunne ikke nytte noget at protestere. Der var ingen verdens ting, der nyttede noget som helst.
Far var flintrende ligeglad med både dit og dat. Bare hun ikke sad hjemme og hang hver aften. Det gad han godt nok ikke se på, og de havde vel også ret til lidt privatliv, ham og Mona, sagde han, og hvis hun skulle bo der, så var det O.K. med ham, no problem, men hun måtte altså se at finde ud af at blive voksen og passe sig selv og få sig et liv. Hvor var man ellers henne? Sådan en stor tøs. Og det der hængeri inde på værelset evig og altid, det var godt nok en tand for sygt.
Nu ved hun ikke, hvor hun skal gå hen. Det er ikke til at tænke på at hænge ud sammen med de andre. Og blive kaldt narrefisse og lebberrøv.
Og sidde hjemme og gøre far eddikesur, fordi hun ikke kan finde ud af at blive voksen som alle andre, det er endnu værre. Så går hun ud. Og går bare.
”Jeg hader det og hader det og hader det,” kværner hun sammenbidt, mens hun går på stien langs åen og er helt alene.
”Hader det,” gentager hun og vil ikke sige ordet sex. Men så ligger det alligevel på lur inde i hovedet og lader sig tænke, og det ligger og syder og koger og er ikke til at slukke igen.
I går var hun nødt til at løbe ud af klassen og ud på toilettet og kaste op. Fordi de havde om det.
”Det her handler først og fremmest om lyst,” sagde læreren. ”Og derfor er det ikke spor forkert eller grimt, hvad I så har hørt og gået og mumlet om i krogene.”
Lyst,” sagde en af drengene og grinede, og så fortalte han om nogen, han kendte, som …
Hun ville ikke høre det.
Hun hørte det heller ikke. Men læreren gjorde jo, og han smilede og sagde, at i hans ungdom var man så snerpet, at man kaldte den slags for perversiteter, og han smaskede ordet, som om det smagte rigtig lækkert, og bagefter spyttede han det ud i hovedet på dem, og der var ingenting, de kunne gøre, de havde bare at gnaske det i sig.
”I lever i en frigjort tid”, mimrede han henrykt, og i dag er det lysten, der driver værket. Heldigvis. Og vi skal være rigtig rigtig glade for vores lyst. Og I skal ikke skamme jer over den. Den er helt naturlig.
Naturlig!  Hvis det var natur, så var hun for fanden unaturlig. Ja, det var hun nok.
Natur, vrænger hun ud over vandet, der ligeglad fosser videre mod havet, og hun får pludselig en voldsom lyst til at kaste sig ud i det og lade sig rive med ligesom hende der Ofelia fra Hamletfilmen.
Helle tænker på billedet af den unge pige, der lå helt stille midt ude i floden og drev med strømmen, mens håret bredtes ud og lagde sig som tangtrevler omkring ansigtet, mens øjnene så lige op i den klare himmel. Der hvilede en stor ro over hende, som var hun endelig sluppet fri.
Ja, det var det, man skulle gøre, tænker hun. Springe ud på det dybe og så ligge der og drive med strømmen og være ligeglad. Men hun driver kun videre hen ad stien, og hun kan ikke være ligeglad. Hun kan ikke engang være glad.
I begyndelsen var det næsten ingenting. Hun opdagede nærmest ved et tilfælde, at når hun var rigtig ked af det og kradsede sig på armen med sit hårspænde, sådan rigtig hårdt, så føltes det underligt, ja, det var som om en fin kildrende strøm rislede gennem huden og fjernede en anelse af det indeni, der gjorde så ondt.
Sært, ikke?
En dag tabte hun et vinglas på deres nye marmorfliser, og far himlede selvfølgelig op om, at han godt nok ville håbe for hende, at der ikke kom et mærke på det helvedes dyre gulv, og hun var sgu’ da også en underlig tumpeklump.
Men hun stod helt stille og så på skårene, som de lå der mellem hinanden og dannede et skinnende mønster på det smukke marmor. Og med en nænsom bevægelse samlede hun dem op et for et, og der var ingen, der sagde: ”Pas nu på, at du ikke skærer dig.” Nej, de sagde ingenting, selv om de så hende bøje sig og samle det op. Og de undrede sig heller ikke, da hun varsomt, som bar hun et skrøbeligt fugleæg i hænderne, listede sig ind på sit værelse med alle glasskårene.
Her anbragte hun dem i skrivebordsskuffen. Indtil videre, tænkte hun lidt forvirret over sin egen handling.
Resten af aftenen tænkte hun ikke på andet end de fine, skarpe skår. Nogle af dem var spidse som syle. Det havde hun mærket i håndfladen, der allerede havde små ridser. Og det var som en sød lille hemmelighed, der lå og kroede sig i hende og sendte stråler af varme og noget, der lignede forventning gennem kroppen. Som juleaften, da man var helt lille.
Varme og glæde og en lille bitte angst.
Og den aften skar hun et langt, dybt rids i armen og sad helt roligt og betragtede blodet, mens det piblede frem, dråbe for dråbe i en lang lige kæde, som perler på en snor. Og hun så dem sile langsomt ned over den runde arm og lægge sig smukt på det hvide papir, hun havde anbragt under den blødende arm.
En underlig ro strømmede gennem hendes krop og gjorde hende glad for første gang i lang tid. Det var næsten som at være et lille barn igen, som ingen kunne gøre fortræd. Og midt i smerten opdagede hun, at hun blev usårlig.
Nu gør hun det næsten hver dag. Skærer sig og genfinder smerten og forsøger at finde det lille skjul af ro, men det er ikke let. Den store smerte æder sig ind i hende og tømmer hende for alt andet end angsten. Men hun kan ikke mere holde op. At skære sig er blevet lige så nødvendigt som at spise og drikke. Ja, mere endnu. Hun kan sagtens springe maden over i dagevis, men ikke undvære smerten.
Jo mere forskåret hun er, jo mere nervøst må hun søge efter nye, hele steder på huden. Og det er svært at skjule sine sår, og ingen må se dem.
Armene kan ikke klare flere rids. Tværs over de gamle helede ar har hun skåret et flammende HATE. Det vil ikke hele.
Og hun græder, mens hun skærer sig, men der er ingen, der hører det. Og når blodet flyder og en lille stadig svagere lettelse bølger gennem hende, vokser smerten.
Hold op, hold op, græder det i hende. Men hun kan ikke stoppe. Ikke så længe der er så meget som en blodsdråbe tilbage i kroppen.
 
 
 

Yoghurt

Det står på bordet. Lige foran hende. Og det lyser hvidt. Ja, for det skal være naturel, har hun sagt til mor. Der svømmer alt for meget underligt rundt i det andet. Man kan ikke se, hvad det er, selv om man fisker det op og studerer det nok så grundigt. Og deklarationerne kan man ikke stole på. De er lumske, det ved hun, hun kan de fleste af dem udenad. De ligger som remser inde i hovedet ligesom så meget andet, hun har måttet lære. Opskrifter, ernæringstavler, kalorietabeller … you name it. Men de kan være helt rolige for hende. Der er ikke noget at komme efter. Hun er velorienteret som bare pokker!
Hun ser på glasset. Det er O.K. Hvidt. Det er også den bedste farve. Som fred. Og hvile. Og søvn. Hun læner sig lidt frem, støtter albuen på bordet og lader hovedet synke og falde til ro i hænderne. Det er blevet så tungt, synes hun. En alt for stor byrde på en alt for tynd hals. Nej, sikke noget sludder. Det er hovedet, der er vokset.
Flæskehoved, grisehoved. Ulækkert er det, umuligt at holde oprejst. Kvalmende.
Hun fryser. Hænderne varmer ikke ansigtet. Istapper. Skrøbelige og kolde.
”Vær så god, min egen skat!” sagde mor, da hun for lidt siden øste op i det lille juiceglas. ”Og så lover du mig at spise hele din yoghurt denne gang, ikke sandt? Så går jeg udenfor imens.”
Julie nikkede. Vil helst være helt alene, når hun skal til det. Det ved mor heldigvis, og det respekterer hun. Mor er god nok.
Hun kaster et hastigt blik på glasset, som om øjnene vil sluge det i ét blink. Borte. Åh, men det bliver stående, og hun trækker vejret i små stød, mens hun fortæller sig selv, at det ikke kan være så farligt. Det er jo næsten ingenting, kun nogle få afmålte skefulde. Dråber nærmest. Hendes hånd famler skeen til sig. Hvorfor er den så stor? Mor kunne have fundet en mindre. Hun knuger om skaftet, indtil det begynder at gøre ondt. Åh, hun er da også blevet så ømskindet.
Nu skal hun bare fylde skeen med den hvide, slibrige substans og føre den til munden. Det er da let. Og så ind med den. Hurtigt. Uden at tænke, uden at føle. Og så synke. Det kan hun sagtens. En eneste synkebevægelse, og maden vil glide ned gennem svælget og halsen og ende i mavesækken. Sækken, vrænger hun alligevel. Der vil den ligge længe og skvulpe, det ved hun, kan allerede mærke det og se hele sceneriet for sig. Og hun ved også, hvor grådigt kroppen vil suge næringen til sig.  Den krop, der kræver at leve sit eget liv. Uden hendes vilje. Den elsker at fylde sig med kalorier og sende fedtbomber ud i alle dele, så hun næsten sprænges alene ved tanken. Hun ved det. Hvis hun ikke passer på og gør sig umage, så vil den tage over, og den sidste rest af kontrol vil glide hende af hænde. Kroppen vil spiles ud og forvandles til en blævrende fedtklat.
Det vender sig i hende, kvalmen kommer luskende, og den vokser, og hun er lige ved at brække sig ud over den hvide dug, endnu inden hun har spist det mindste. Tanken om maden og al dens væsen fylder hende med væmmelse.
Sådan er det hver gang. Det ser ud af så lidt. Men det er alligevel alt for meget.  Lige nu kaster det sig over hende med trusler om slimklatter og fedtklumpers afsondring. Et farligt livtag med hendes smukke, rene og slanke krop.
Hun ved med ubærlig sikkerhed, at forvandlingens kraft ligger skjult i den uskyldigt udseende føde, som de utrætteligt stiller frem til hende. Som fælder, de håber at hun vil gå i. Men hun skal nok vare sig, skal hun, for hun ved, hvad hun ved.
Og hun puffer forsigtigt til glasset og bliver ved, til det sejler uden for hendes synsfelt.
Så ånder hun lettet op og betragter roligt den rene dug, der breder sig fredeligt foran hende. Hun har sejret endnu en gang og kan igen trække vejret. Nu er der ingen fare på færde, beroliger hun halvhøjt sig selv og mærker kvalmen opløse sig og lidt efter lidt sive ud af kroppen, til den igen føles tom og ren.
Nu skal hun blot forholde sig helt i ro. Sidde ganske stille og for alt i verden ikke dreje hovedet. Hun siger ordene højt. Ikke dreje … men hovedet hører ikke efter, det er uregerligt og følger sine egne love, og det drejer sig trods hendes vilje, og øjnene skæver nervøst til glasset, som om det kunne finde på helt af sig selv at komme bragende mod hende.
Hun sidder lidt og hænger med det i øjnene.
Det lyser hvidere nu, synes hun. Men den hvide farve har spyttet alle løfter om fred og hvile fra sig, og det skingrer som et skrig, kun hun kan opfatte, og det skinner som en kalket væg, der vil opsluge hende, som et liglagen, der vil svøbe hende. Som kold sne, der vil fryse hende til sig. Som en hvid rose, der hænger og visner i sit glas. Som den lilje, man sætter på graven.
Ord og billeder vælter hende omkuld.
Hun retter sig op og skubber stolen tilbage. Så rejser hun sig og går ind til sig selv.
Værelset er lyst og stort. Sengen er blød og varm. Der mangler ingenting. Alt er godt. Her er rart. Alt er inden for rækkevidde. Lys, varme, seng. På sengen, lænet mod væggen, står hendes dyr, så nydeligt står de der, opmarcheret på rad og række og i farver, der skærmer og matcher. De er bløde som sengen.
Hun lægger sig, synker ned i dynen og lukker øjnene. Så rækker hun en arm ud og trækker en lille, hvid kat til sig. Med dens silkebløde pels mod kinden lader hun sig suge ind i søvnens strømhvirvel.
Hun er 18 år og mangler ingenting.
De har givet hende alt. Ikke sådan, at de gav hende alt, hvad hun pegede på, men det var heller ikke nødvendigt, for deres Julie pegede aldrig på noget bestemt. Hun tog blot imod. Og smilede til dem, tilfreds fra den første begyndelse og til … ja, til hvornår? Det er umuligt at sætte en bestemt dato på. Man kan ikke sige, at fra en bestemt dag skiftede det, og alt blev anderledes. Det onde kom snigende uden at gøre anskrig, og selv lang tid efter, at det havde indledt sit angreb mod deres barn, kunne man roligt sige, at hun var et usædvanlig nemt og yndigt væsen.
Da hun begyndte i skolen, var det jo en helt ny verden, der foldede sig ud for hende, og for dem også for så vidt, for de fulgte jo med. I begyndelsen rent fysisk. Senere fulgte de hende i tankerne.
De var unægtelig lidt ængstelige for, hvordan det skulle gå, for deres lille pige var jo vant til ro og venlighed omkring sig. Og børn kan være så ufølsomme, ja undertiden direkte ondskabsfulde over for hinanden. Det ved man jo. I en skolegård sker der mange ting, som ikke burde ske. I en skolegård kan forældrene ikke beskytte deres øjesten mod verdens ondskab, og det var slemt således at måtte overgive hende til fremmede på nåde og unåde.
Det gjorde ondt, men smerten blev kort, for det gik hurtigt op for dem, at pigen hver dag gik glad til skole og hver dag vendte glad hjem. Der var ingen, der drømte om at krumme et hår på hendes hoved, og deres ængstelse viste sig at være ubegrundet. De andre børn syntes, at Julie var sød og fin og ville gerne lege med hende. Og lærerne sagde allerede fra første begyndelse, at det tegnede fornuftigt. Hende havde de kun glæde af. Ord som forældrene kunne nikke genkendende til.
Deres barn lignede på alle måder en succes. Nej, hun ikke blot lignede. Hun var.
Hun er så flink og lærenem, sagde de alle sammen. Hende bliver der ikke problemer med.
Og de fik jo ret.
”Du er vores allerstørste glæde.”
Sådan lød det tit fra far og mor. De skjulte aldrig deres følelser for hende, tværtimod, de ødslede gavmildt med deres kærlighed, lod den strømme frit over deres kære barn. Hun var et mirakel, kommet til dem, som hun var, på et tidspunkt, hvor de for længst havde opgivet drømmen om at få deres egen, lille baby.
Deres egen lille baby, ja, og hun dansede sorgløst ind i deres liv og var en fe med gule krøller og blå øjne og yndige kjoler, og hun blev fra den første dag deres et og alt. Et eventyr, og som i eventyret skulle de leve lykkeligt sammen til deres dages ende.
Sådan så det ud.
Er det da deres skyld, at hun ikke vil være her mere? Kan de gøre for, at hun er på vej væk?
”Vi kan ikke leve uden hende!”
Men hun lukker sig inde i et mørke, de ikke har adgang til. Med al den kraft, der endnu er i hende, forpupper hun sig for øjnene af dem, utrætteligt spinder hun sig længere og længere ind i et stadigt tykkere hylster. Og indenfor er der kun plads til en. Hende.
”Kære venner, der er virkelig ingen grund til panik. Herregud, barnet er i puberteten, det er blot en overgang.”
Sådan sagde doktor Hansen og slog det hen, da de første gang konsulterede ham og fortalte om Julie, der ikke ville spise.
”Virker hun trist eller trodsig?” spurgte han alligevel, og de rystede på hovedet. For nej, hun kunne både le og være glad. Hun var blot blevet så forandret. Det var svært at sætte ord på. Hun havde altid været dygtig og pertentlig, sagde de, men nu var det næsten for meget. Som om hun skulle overspille alting, være den bedste til sang, til dansk, til alt.  Hun havde altid været nr. 1 i svømning, men nu skulle hun gang på gang slå sine egne rekorder. Og sådan var det hele vejen. Og selv om hun virkede glad, kunne de jo både se og forstå, at hun var overanstrengt. Træt.
”Det er ganske naturligt,” slog lægen det hen, ”sådan er nogle piger i puberteten. Det går over.”
Men det gik ikke over. Det blev værre.
En dag gik det op for hende, at hun var grim. Der var allerede spiret små fede brystklatter frem på hende, og hendes lår, der altid havde været glatte og lange og tynde, de blævrede, når hun løb. Brysterne hoppede, og lårene og maveskindet slaskede.
Det kunne hun ikke være bekendt. Det viste med al tydelighed, at der var kræfter uden for hende selv, der var i færd med at tage over. Der var nogen, der arbejdede i det skjulte, og de ville forvandle hende fra fe til vamp. Hun havde ikke været opmærksom nok og ikke grebet ind i tide, og nu var det ved at overmande hende. Hun havde vist sig svag og mistet noget så elementært som kontrollen over sin egen krop.
Men det skulle blive løgn. Nu havde hun fået klarsyn. Kunne gennemskue forræderiet.
Og det, hun så, gav hende kvalme, og hun kastede op, men det var godt, for så slap hun for de kalorier, der ellers ville fortsætte deres nedbrydende arbejde med at forvandle hendes smukke, slanke pigekrop til et laskefedt og ubærligt korpus.
De buler der skulle væk. Og de rundinger skulle hun bekæmpe.
Det var vel hende, der bestemte, og skulle det komme til åben kamp, så ville de finde hende beredt.
Hun begyndte at studere de andre piger. Mest dem, der var et par år ældre. Der var ærlig talt mange grimme imellem. Sjuskedorter, der ikke brød sig det mindste om deres udseende, men blindt lod kroppen hylle sig i fedt. Havde de ikke øjne i hovedet? Så de ikke, at de var omvandrende flæskedeller.
Og langsomt havde hun tilkæmpet sig kontrollen.
Og hun vil blive ved, indtil fuldkommenhed. Det lover hun sig selv, inden hun ruller sig ind i sengetæppet og lukker verden ude.
 
 
 
 

Anette Broberg Knudsen – en forfatter fra Randers

Støvring 1999

Skagen 2015

Bloggen er et vindue til mit forfatterskab. Selvom gardinerne ikke har været direkte nedrullede, så har eventuelle interesserede ikke kunne se så meget nyt i værkstedet. Det ser lidt tomt ud for tiden. Arbejdet bliver der ikke. Ikke for alvor i al fald. 

Det følgende indlæg er en varm anbefaling om at læse en bog af en forfatter, som jeg først for nylig er blevet rigtig opmærksom på. Hun hedder Anette Broberg Knudsen og hører med i den efterhånden ret store kreds af Randersforfatterne, der en gang om året samles til Ordets Dag. Jeg kender hendes børnebøger og sætter pris på dem, men har først i dette efterår stiftet bekendtskab med hendes litteratur for voksne. Og faktisk til dato kun læst denne ene bog – men den har givet mig lyst til at læse, hvad hun ellers har udgivet for voksne.

Bogen hedder “Uden for byporten” og foregår på Kristi tid og handler først og fremmest om den ene af de banditter, der flankerede Kristus på korset. Sjobek hedder han og fortællingen om hans liv er fiktiv. Bogen har faktisk to hovedpersoner, idet “røverens” hustru Jeriots historie fortælles parallelt med Sjobeks.

Når bogen er så god skyldes det ikke kun den fine ide at skildre nogle menneskeliv, hvis lidelser når samme ufattelige højder som dem, Jesus udsættes for. Nej, der er en bred vifte af kvaliteter, der giver bogen en ubestridelig plads på den litterære stjernehimmel. Det vil jeg komme ind på i det følgende.

Litteraturfolk har fra tidernes morgen diskuteret, hvad der afgør en teksts litterære værdi: er det indholdet eller er det formen? Er det budskabet eller er det sproget? Og svaret må vel være, at det er den lykkelige sammensmeltning af de to ting: et vigtigt indhold formidlet i et smukt sprog. Den ægte litterære kunst opstår der, hvor betydning og billeder smelter sammen til en helhed. Og det er hvad der sker i ”Uden for byporten”.
Her kommer nu et citat fra side 23, som måske giver en fornemmelse af den fine syntese af sprog og indhold. Scenen er synagogen, og Sjobek er endnu kun en dreng. Han skal lære at læse, men han er ordblind, og nederlaget er til at føle på:
Værst var det, hvis han blev hevet op foran de andre drenge og skulle stå ved siden af rabbien, der sad på sit lave podium midt i det smalle, højloftede rum, og han skulle læse fra selve bogrullen. Så måtte han ikke røre ved det tynde, halvt gennemsigtige pergament og kunne ikke lade fingeren følge linjerne, så det endte med, at bogstaverne klumpede sig sammen og lignede trækul i et bål, der var gået ud. Eller fugle, der fløj forvirrede omkring.
Engang havde en due forvildet sig ind i synagogen og flaksede rundt om søjlerne, mens han stod der, og den kunne ikke finde ud igen ad de små glughuller oppe under taget, som den sikkert var kommet ind ad. Den flappende lyd af dens vinger gav genlyd mellem stenvæggene, og på et tidspunkt satte den sig på et fremspring på et søjlehoved og kurrede forvirret og bange, inden den fløj videre. Han følte med den indespærrede fugl, som han stod der. Han så op fra bogrullen og fulgte duen med øjnene, rundt og rundt mellem søjlerne. Rabbien svirpede ham over kinden med sin bederem og hvæsede, at han skulle lade fuglen være fugl og koncentrere sig om teksten, og han kunne høre nogle af drengene på forreste række fnise halvkvalt. Men duen blev ved at baske omkring …
Jeg har ikke i sinde at foretage en hverken sproglig eller tematisk analyse af bogen. Blot påpege nogle af dens mange kvaliteter.
Den ordblinde dreng. Den religiøse opvækst i et Jerusalem, der er besat af romere. Volden og angsten. Det er alt sammen skildret gribende. Og faktisk sådan, at det virker yderst vedkommende for en moderne læser i en moderne verden. Nutidigt næsten.
Radikaliseringen af de unge f.eks. er i højeste grad et aktuelt fænomen. Vi ser Sjobek på et tidspunkt blive tiltrukket af en ekstremistgruppe, og man kan ikke lade være at tænke på de unge piger og drenge, der i dag fanges ind af Islamisk Stat og i kampen for troen finder en mening med deres liv. I den moderne verden er der tale om muslimske unge, i romanen handler det om jødiske unge. Men drivkraften er den samme. Fænomenet genkendeligt. Og det er den samme forråelse, der er på spil.
Her kommer et eksempel fra side 29, hvor Sjobek melder sig til kampen i den religiøse ”frihedsbevægelse”. Han møder op hos rabbien, der rekrutterer de unge krigere. Han har lige fortalt rabbien, at han vil slutte sig til dem og kæmpe for Herren:
Rabbien nikkede og signalerede med sit stærke blik, at han skulle fortsætte.
”Jeg vil …begyndte han og gik i stå. De hellige ord derudefra var en dump rytme af fjerne trommer. ”Jeg vil være med og kæmpe for Herrens sag. Så Guds hævn kan ramme hedningerne. Så Guds rige kan bryde frem!”
”Det er sådan nogle som dig, vi har brug for!” sagde rabbi Kadmiel, og et fjerlet smil strøg over hans ellers ret udtryksløse læber. ”Har du tænkt over konsekvenserne?”
Sjobek nikkede.
”Du forlader din familie. Du er ikke længere søn i din fars hus. Du har ingen bror, ingen søstre. Måske ikke engang en kone. Du kan ikke vende tilbage. Ikke før Messias kommer og sætter sig i spidsen for vores hær og fører kampen til ende, og alt bliver genoprettet. Indtil da, Sjobek! Indtil da er du uden familie, uden slægt, uden hus. Du er hjemløs. Sådan er konsekvenserne. For din familie er du død, og de er døde for dig.”
…..
….. Så begyndte han sagte at tale, tøvende, forsigtigt, med en luftig og lys stemme, der kom ligesom langvejsfra:
Vinden blæser
Fra Guds bjerge;
Gennem grave
Blæser vinden.
Stemmen kalder over dybet:
Snart kommer frihedsriget.
Og vi vandrer ud af skyggen.
 Og Sjobek mærkede vinden blæse, selv om alt var stille. En lydløs stemme borede sig helt ind i sjælen og vækkede en længsel, han ikke vidste, han havde. Han ville svare, løbe det gyldne ukendte i møde, selv blive en del af det ekko, der genlød over fjerne bjerge. Vandre ud af skyggerne, bliver levende som aldrig før, blive ét med stemmens ord, som han ikke forstod, men som rørte ved en dirrende streng med dybe klange i hans sind og sang om en diset, dugperlende forårsmorgen. I et glimt så kort som en gnist fra et bål i natten så han, at der bag hævnen og kampen, bag råbet om blod og død, bag klangen af våben og styrtende mure og brølet af brændende bygninger, var en drøm om lysfyldte dage, der aldrig svandt hen. En drøm, han fortvivlet ønskede at holde fast i.
Sjobek bliver zelotkriger. Og der sker en gradvis forråelse af både ham og de andre unge mænd i bevægelse. Opildnet af den religiøse leder. Her et lille citat igen fra rabbiens mund: (side139)
”Lad hadet til de ugudelige være jeres åndedræt, lad råbet på hævn være jeres hjerteslag. Glem ikke et øjeblik jeres hellige brødre, som hedningerne har dræbt. Vi er ikke mange her, men der er hundreder rundt om i landet, og hver dag kommer der flere til, så romerne kommer til at mærke, at Herren er med os. For nu kalder Herren os til kamp, nu er krigen begyndt, og vi giver ikke op, før den sidste hedning er dræbt.”
 Et sted i bogen raserer de unge krigere en købmands hus og ender med at skære halsen over på ham, og man ser, hvordan blodrusen griber dem, og de forvandles fra mennesker til udyr. Her er ingen heroisme. Et andet sted voldtager de en ung prostitueret, der har skjult en romer, og scenen er så grotesk modbydelig, men det værste er næsten det, der sker inde i Sjobek. Han går i en slags selvsving, hvor volden bliver en motor, han ikke mere kan standse.
Da jeg for mange år siden skrev Kingobogen syntes jeg, at det var nødvendigt for mig at læse hele Bibelen. Det blev en lang og udmattende maratonlæsning. Og gang på gang tænkte jeg, at ingenting har dog forandret sig i den del af verden. Mellemøsten er og bliver et konglomerat af voldsomme modsætninger og blodsudgydelser. Det gamle Testamente er mange ting, men en af de ting, der går igen og igen, er den meningsløse vold. Som ganske vist forsøges forklaret. Men som alligevel forekommer mig lige meningsløs for det, og man kan ikke andet end gribes af gru, synes jeg, når man læser i den gamle bog.
Bogen om Sjobek og Jeriot foregår i en brydningstid, hvor nye tanker, der har kærligheden som centrum, begynder at strømme friere. Det nye Testamente handler om det nye forhold mellem Gud og mennesker, og indholdet her står i grel modsætning til alt det, Sjobek tiltrækkes og forføres af. Selv om han ikke er ukendt med kærligheden. Han er f.eks. elsket af sin familie og af sin unge kone, og der er meget smukke passager i bogen, hvor han hviler i den kærlighed. Bogen er således fuld af nuancer, og det er også en af de kvaliteter, der hæver den langt over gennemsnittet.
 
 
 
 


Lidt ajourskriveri om Hændelser og hvad der i øvrigt hændte mig på en cykeltur

Støvring 1999

Skagen 2015

Her ser du ind i mit forfatterværksted, en slags vindue til arbejdsværelset, hvor der i den seneste tid desværre ikke har været meget at komme efter, idet alle redskaber har ligget aldeles urørte hen. En brakmark uden lige. Og hvad er det for et værksted, hvor der ikke produceres den mindste splint til noget af betydning?
Men netop i dag har jeg cyklet en indsigtstur. Sådan en skal man foretage en gang imellem og helst i november, og når solen skinner. Så kan det hænde, at der i solglimtene mellem skovens sorte træer viser sig noget forunderligt. Som giver håb. Det vender jeg tilbage til.
Her et billede, som måske alligevel røber et og andet:

Men det mystiske lader vi ligge – det er alligevel uforklarligt. Og nu bliver vi ganske  jordnære igen. Som cykeldækkene, der på den lange cykeltur ikke et øjeblik forlod forbindelsen til den mudrede skovsti. Lad os holde os i dækhøjde.
Og det er en slags status over Hændelser ved Hulsig, som jeg ville gøre her ( ikke til Skattevæsnet) men til alle andre væsner og skatter. Og dem har jeg heldigvis! 
Som nogen af jer husker, så græd jeg grønne væsker af vrede og sorg, da bibliotekerne nægtede mig en lektørudtalelse, fordi man uden overhovedet at læse bogen ( måske knap nok åbne den) katalogiserede den som  “alt for privat” til at kunne interessere et større publikum end lige de i bogen berørte personer.
Det var ubegribeligt for mig – og det var uretfærdigt. Bogen er netop ikke privat. Den handler om en hel egns historie lagt ind i en fiktiv ramme. Og hvis det skulle være privat og uden interesse, så ville det samme jo kunne siges om Knausgaards bøger og Ida Jessens og Erling Jepsens og Smærup Sørensens og mange andre, som har brugt samme model. Og andet argument havde man ikke.
Lyder jeg bitter. Ja. Og det er jeg også.
Og så alligevel ikke. For bogen fik en fin modtagelse alle andre steder end ovennævnte, og jeg kan nu melde Hændelser ved Hulsig næsten udsolgt – den fik altså læsere – det bedste en bog kan få.
 
Her et billede fra Randers Bibliotek, hvor jeg fik lov at præsentere bogen, mens den endnu lugtede at tryksværte:

 Jeg er meget taknemmelig over for de to biblioteker og i øvrigt har mange andre biblioteker også købt bogen, selv om de ingen anbefaling fik fra deres udvalg. 
Det næste billede er taget på Skagen Bibliotek:
 

Fotograf: Mette Hesselholt Henne Hansen – ligesom det øverste billede fra Skagen Bibliotek.
 
 

177 – Nogle billeder fra Hulsig


Først mange tak til Else Møller, som har sendt de billeder til mig, som kommer herunder. De er alle fra Hulsig.
Først skal vi en tur til Krøggården. Den kan man læse om i “Hændelser ved Hulsig” i det afsnit, der hedder Gården Jorden og Havet og som begynder på side 355. Vil man vide mere om gården, kan man orientere sig yderligere i det blogindlæg i kategorien Hjemstavnsroman, som har nr. 71 : Krøggården – oprindelig Hulsig.
Billedet forestiller en meget ung Carl Krøg, den sidste ejer af gården. Han var ligesom sine søskende smuk som barn og ung. Her ser vi ham til hest. Han var ikke just den fødte landmand – var glad for musik og som sine forfædre spillede han violin. Det kunne man ikke leve af. Og han kunne heller ikke leve af den gamle slægtsgård, så den måtte han på et tidspunkt afhænde.

Det næste billede er mere mystisk for mig og altså også lidt for Else, som skriver, at den unge pige er hendes faster Ingeborg, som er datter af Peter og Kristine Houkjær og at hun ikke ved, hvem drengen er. Den ældre kone mener hun er Lise Hesselholt, men det tvivler jeg på – synes ikke rigtig, det ligner hende. Måske er der nogen, der kan genkende de to og som vil skrive det til mig. Min adresse er marianne@hesselholt.com. Ja, så har jeg hørt fra et par stykker, som også mener, at det er min farmor Lise Hesselholt.



Det er i al fald Ingeborg, og i baggrunden kan man se brugsforeningen ( mener jeg ). Min farmor er Kristine Houkjærs ( = Krøgs) kusine, så det kunne jo være hende, men jeg synes som sagt ikke, det ligner.


I Hændelser fra Hulsig side 396 kan man se et billede af min fars Magnus Hesselholts købmandsbutik og på samme billede ser man anlæggelsen af vejen fra Hulsig til Skagen. Det foregik i 1930 og billederne herunder er alle fra samme anlægsarbejde. Man ser dels arbejderne og dels deres redskaber, der for det meste var skovle. Og man ser de klitter, de skovlede sig igennem:






Herunder kommer en række billeder, der alle relaterer sig til gården Klarup. Først de gamle: Peter ( søn af min oldefar Ole og oldemor Marie) og Christine Houkjær (datter af min oldemors søster Maren):

Peder og Christine som unge – vi er i begyndelsen af det 20.årh. Der er et billede fra samme dag, hvor Christine står med lille Oluf – han er født? Det finder jeg ud af.

Så er der gået nogle år. Peder har fået sin første medalje. På senere billeder bærer han to.
Christine og Peder får 6 børn: Det første barn, Marie, døde som lille. Her ses Haakon (som overtager gården), Oluf, Christian (Kesse), Ingeborg og Esther.

 
Herunder ser vi Oluf med sin hustru Sigrid. De blev gift i 1938. Som ung rejste Oluf til København, hvor han kom i lære som gartner. Senere købte de et gartneri i Vester Hassing.

Herunder ser vi Peder og Christine ( Kristine – det kan åbenbart som alle andre navne i Hulsig staves på mindst to måder) på besøg i København. Manden længst til venstre er Sigrids far.



Her ses Oluf Houkjærs eksamensbevis fra Rannerød Skole. Han har den flotte gennemsnitskarakter ug- Else skriver i en mail til mig, at det var mærkeligt, at han aldrig fik en boglig uddannelse med de evner og interesser han havde. Han var begavet, det fremgår om ikke af andet så i al fald af eks. beviset. Der var mange af den generation, der kunne være nået langt hvad evner angår. Men mulighederne var der ikke altid. Min bedstemor var også begavet og interesseret i alt muligt mellem himmel og jord. Da jeg var 13/14 år læste vi Dostojevskijs “Brødrende Karamassov” højt for hinanden. Det var da ikke triviallitteratur! Men pastor Mostrup havde citeret en passage fra bogen i sin søndagsprædiken og bedstemor sagde: Den bog må du låne på biblioteket. Den må vi have læst!”
 

 
Her har vi Peder Houkjær som gammel. Nu er han til gengæld forsynet med hele to medaljer, som han fik ved de redningsaktioner, han deltog i.
Her nogle billeder fra Else Møllers (Houkjærs) konfirmation i 1957:
Øverst Haakon Houkjær flankeret af sin nevø Ole og sin søn Peter. På det næste billede ser vi Olufs og Sigrids to piger, Kirsten ( mellem far og mor) og Else (mellem far og Christine)  På det nederste billede ses to af Christine Houkjærs søstre: fra venstre Anne Andersen (min bedstemor) og Marie. Ved siden af Marie er det Christian Houkjær (=Kesse).

 

Romanen Hændelser ved Hulsig kan købes for 220 kr. på email: marianne@hesselholt.com
Heri finder du de gamle hulsigfolks historie
Du sender mig en e-mail med din adresse og jeg sender en bog